Er gaat niks boven groenten en fruit in de zomer. Fruit en groenten zijn niet alleen op hun aller-lekkerst in de zomer, ze helpen ook nog eens om af te vallen zodat je bijtijds weer in je bikini past. En er is alweer een nieuw zomervoordeel ontdekt van groenten en fruit. Fruit en groenten maken je huid namelijk prachtig goudbruin!
Mooie bruine huid door voeding ‒ Oranje & groen
Recent onderzoek wijst uit dat je een aantrekkelijke bruine huidskleur beter kunt bewerkstelligen door het eten van de juiste soorten groenten en fruit, dan door te bakken in de zon. De “geelheid” van de huid wordt namelijk bepaald door twee natuurlijke pigmenten, genaamd melanine en carotenoïde. Melanine wordt beïnvloed door UV-straling. Carotenoïde wordt beïnvloed door voedingsstoffen, waarvan bètacaroteen de belangrijkste is. Bètacaroteen zit met name in bepaalde groene en oranje groente- en fruitsoorten.
Mooie bruine huid door voeding ‒ Onderzoek
Wetenschappers vroegen een groep vrijwilligers om afbeeldingen te vergelijken van blanke mensen. Op de helft van de afbeeldingen stonden foto’s van personen vóór en nádat ze een dagelijks dieet van vijf specifieke soorten groenten en fruit hadden gevolgd, namelijk:
- Meloen
- Abrikozen
- Pepers
- Wortels
- Spinazie
Op de andere helft van de afbeeldingen stonden personen vóór en nádat ze bruiner waren geworden door toedoen van zonlicht. Alle vrijwilligers vonden de goudbruine tint die was verkregen dankzij het groente- en fruitrijke dieet veel aantrekkelijker dan de zongebruinde huidskleur.
Mooie bruine huid door voeding ‒ Snel resultaat
Experimenteel onderzoekspsycholoog Ian Stephen van de Bristol University (Verenigd Koninkrijk) stelt niet voor niets dat het geheim van een perfecte huidtint gelegen is in natuurlijke chemicaliën. Een gezonder dieet kan al binnen een maand zichtbare effecten hebben op je huid. Bovendien is het veel gezonder dan je huid langdurig blootstellen aan fel zonlicht. Het dieet dient 5 dagen per week te worden gevolgd en alle 5 de voedingsmiddelen dienen op elk van de 5 dagen te worden gegeten.
2.262 keer gelezen
