Archief van de categorie ‘Onderzoek’

Met asperges een kater voorkomen?

donderdag 3 september 2009

kater voorkomenAls het gaat om een kater voorkomen heb ik al veel rare dingen voorbij zien komen, zoals het drinken van Bloody Marys tot zout haring. Toch is vooral het drinken van een glas water tussen de drankjes door het enige dat enigszins helpt om een kater te voorkomen (of simpelweg minder alcohol te drinken).

Ook schijnen asperges goed te helpen om een kater te voorkomen, althans dat beweren Koreaanse onderzoekers. Het schijnt dat de voedingsstoffen in asperges er voor zorgen dat je levercellen worden beschermt tegen alcohol, zodat de negatieve effecten minder sterk worden.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nog geen asperges heb gegeten voor een nachtje stappen, maar aangezien asperges sowieso een goede bron zijn van vitamine K, vitamine C, vitamine A, foliumzuur en Kalium, is het nog niet eens een slecht idee om te proberen. Dus gezond is het hoe dan ook, zelfs als het niet echt helpt om een kater te voorkomen.
(meer…)

Sporten houdt je hersenen jong en gezond

dinsdag 30 juni 2009

Sporten is gezond voor je hersenenDoor meer dan 180 minuten aan conditietraining te doen per week, zorg je er voor dat je hersenen jong blijven. Dit blijkt uit een kleinschalig onderzoek aan de University of North Carolina in de Verenigde Staten.

In het onderzoek werden de hersenen van enkele tientallen mensen met een leeftijd van 60 tot 80 bekeken. De ene helft van de groep had in de afgelopen 10 jaar meer dan 180 minuten per week aan conditietraining gedaan, en de andere helft deed zelden tot nooit aan sport en/of conditietraining (ze deden zelfs minder dan 90 minuten per week aan intensieve lichamelijke activiteiten)

Tijdens het onderzoek werd voornamelijk onderzocht hoe de toestand van de bloedvaten in de hersenen was, omdat dit een belangrijke indicatie is van de gezondheid van de hersenen.
(meer…)

Pigmentvlekken voorkomen en genezen

zondag 31 mei 2009

pigmentvlekkenPigmenten (melanines) zijn kleurstoffen die voorkomen in lichaamsweefsels. Pigmenten zorgen voor de kleur van onder meer:

• Huid
• Haren
• Ogen
• Moedervlekken
• Sproeten

Pigmenten beschermen de huid tegen UV-straling. Hoe meer zonlicht je huid opvangt, hoe meer pigment er wordt aangemaakt. Vandaar ook dat je huid bruiner wordt wanneer je zont. Een overdosis UV-straling kan de pigmentproducerende cellen (melanocyten) verstoren. Wanneer de melanocyten in de war raken kan hyperpigmentatie optreden waardoor pigmentvlekken ontstaan.
(meer…)

Spierpijn na fitness? Cafeïne helpt!

donderdag 9 april 2009

SpierpijnSpierpijn hoort bij fitness, zeker als je fanatiek bezig bent. Spierpijn is alleen wel vervelend en kan er bovendien voor zorgen dat je de volgende dag met moeite uit je bed komt.

Als je sneller van je spierpijn verlost wilt zijn, dan is het slim om flink koffie of thee te drinken. Door de cafeïne herstellen je spieren namelijk sneller, zo blijkt uit onderzoek aan de universiteit van Illinois. Bovendien heb je minder last van pijn tijdens krachttraining.

Cafeïne wordt al vaak gebruikt door fanatieke sporters. Tenminste 50 procent van alle sporters geeft toe voor de training cafeïne te nemen om beter te presteren en het langer vol te houden. Een gedeelte daarvan neemt speciale capsules om meer cafeïne binnen te krijgen, zoals Stackers.
(meer…)

Nog een reden om te stoppen na 1 glas rode wijn: Endorfine

dinsdag 31 maart 2009

Alcohol is gezond zolang je het met mate drinktWe weten nu allemaal wel dat één glas wijn drinken per dag gezond is. Niet door Resveratrol, maar simpelweg door de bloedverdunnende werking van alcohol. Er is alleen nog een reden waarom je één glas alcohol per dag zou moeten drinken: endorfine.

Recent onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat er door het drinken van een glas en maximaal 3 glazen alcohol endorfine vrijkomt in je lichaam. Endorfine is een stofje in je hersenen dat er voor zorgt dat je een plezierig gevoel krijgt. Ook neemt endorfine spanningen weg.
(meer…)

Effect van cafeïne zorgt voor betere sportprestaties

dinsdag 31 maart 2009

Cafeïne goed voor sportprestatiesIk zou denk ik niet kunnen leven zonder een kop koffie in de ochtend, en ook zeker voordat ik naar de sportschool ga. Ik merk dat ik beter presteer, en het sporten ook langer kan volhouden.

Met onderzoek is nu ook bewezen dat je beter presteert: Cafeïne zorgt er voor dat je sneller bent en je prestaties op bijna elk vlak verbetert, zoals tijdens roeien, zwemmen, hardlopen, fietsen en krachttraining.

De onderzoekers denken dat de werking van cafeïne in bijvoorbeeld koffie op drie manieren werkt:
(meer…)

Slik je de pil? Dan heb je mogelijk een vitamine B6 tekort!

dinsdag 24 maart 2009

De pil belangrijke oorzaak van vitamine B6 tekortAls je de pil slikt tegen ongewenste zwangerschappen, dan is de kans groot dat je een vitamine B6 tekort hebt. Je lichaam heeft bij het gebruik van een anticonceptiepil namelijk meer vitamine B6 (pyridoxine) nodig, en veel vrouwen halen mede daardoor niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt namelijk dat van alle vrouwen die de pil slikken, ongeveer 75% een vitamine B6 tekort heeft.

Hoe weet je of je een vitamine B6 tekort hebt?

Er zijn een aantal symptomen waaraan je kunt merken dat je een vitamine B6 tekort hebt (bron):
(meer…)

Let op! Zonnebrandcreme factor geldt alleen als je dik smeert!

maandag 23 maart 2009

Zonnebrandcreme dik smeren is belangrijkDe zomer komt er weer aan, en hopelijk ook veel zonnige dagen. We weten natuurlijk allemaal dat we zonnebrandcreme moeten gebruiken, maar het is vooral ook belangrijk hoeveel je smeert.

Onderzoek wijst namelijk uit dat we maar 20 tot 50 procent van de hoeveelheid zonnebrandcreme smeren dat met de tests wordt gebruikt om de factor te bepalen.

Dit houdt dus in dat van bijvoorbeeld factor 20 zonnebrandcreme in de praktijk maar factor 4 tot 10 overblijft.
(meer…)

Kanker preventie: Door vegetarisch eten minder kans op kanker

woensdag 18 maart 2009

Het traditionele beeld van vegetarisch etenAls je gezond wilt blijven en vooral geen kanker wilt krijgen, dan is het slim om wat minder, of helemaal geen, vlees te eten. Uit een Engels onderzoek onder 50.000 mannen en vrouwen blijkt namelijk dat vegetariërs en viseters veel minder kans hebben op vele soorten kanker.

Sowieso krijgen vegetariërs al minder snel kanker, omdat ze gemiddeld genomen meer bewegen en bewuster met hun lichaam omgaan. Maar als de voordelen van het sporten worden weggelaten, dan nog heb je met een vegetarisch dieet of een visdieet een zeer belangrijk punt dat opgenomen kan worden in het lijstje voor kanker preventie.
(meer…)

Resveratrol: Bron van eeuwige jeugd of zonde van je geld?

dinsdag 17 maart 2009

Rode wijn en resveratrolRode wijn drinkers hebben in de afgelopen jaren ongetwijfeld regelmatig getoast op een gezond en langer leven. De stof resveratrol, dat in de schil van druiven voorkomt en dus ook in rode wijn, zou je gezondheid verbeteren. Inmiddels zijn we drie jaar na de eerste resultaten van dat onderzoek en vragen we ons af: waren deze claims wel echt gerechtvaardigd?

Je kon het drie jaar geleden bijna niet missen: onderzoek wees uit dat muizen tot 25% langer leefden en gezonder waren, enkel en alleen door het toevoegen van resveratrol aan hun voeding. Dat klinkt natuurlijk indrukwekkend, maar er zijn wel een aantal dingen die je moet weten over Resveratrol voordat je naar de drogist voor supplementen of naar de slijterij voor wijn rent:

  • De muizen die 25% langer leefden kregen per dag een hoeveelheid resveratrol toegediend dat gelijk staat aan de hoeveelheid van de stof in 20 flessen rode wijn
  • Vorig jaar hebben dezelfde onderzoekers als van het originele onderzoek naar resveratrol aangetoond dat het alleen werkt bij muizen met ernstig overgewicht, en niet met muizen met een normaal gewicht
  • Er zijn nog steeds geen onderzoeken geweest naar de effecten van resveratrol op mensen, alleen maar op muizen

(meer…)